2024. gada 28. marts
A- A A+
Viegli lasīt

Kā nodarbināt bērnus mājā.

Lai arī šķiet, ka mājā dzīve ir vienkāršāka un vecākiem vieglāk parūpēties par savām atvasēm, jo nav bērni jāmodina un jāsapoš bērnudārza vai skolas gaitām, patiesībā šis laiks atbildīgiem vecākiem ir ļoti raižpilns un izaicinājumiem bagāts. Kā nodarbināt bērnus, kā parūpēties, lai laiku pavada lietderīgi un tajā pat laikā, lai bērni ir atpūtušies un jūt vecāku klātbūtni?

Šis mums visiem ir izaicinošs laiks – vecākiem darba saistības ir jāpilda, bērni dzīvo mājā, skolas programmas jāturpina apgūt, vecākiem jānodrošina iespējas bērniem atpūsties un lietderīgi pavadīt laiku, lai bērni neizjustu draugu trūkumu un izolēšanās radīto trauksmi. Šis ir laiks, kad vecākiem ir jāuzņemas pilna atbildība par notiekošo mājā, par bērniem un viņu nodarbinātību.

Lai arī pusaudži, paši visticamāk noteiks, kā aizpildīt savus brīvos brīžus mājā, tomēr jāatceras, ka jāierobežo ekrānu laiks, jāapgūst kas tāds, kam ikdienas steigā nav bijusi iespēja pievērsties, kā arī jārūpējas par savu labsajūtu un fiziskām aktivitātēm. Mazākiem bērniem vecāki var ieteikt nodarbes, kā aizpildīt dienas un darīt ko lietderīgu un aizraujošu arī mājas apstākļos. Lūk daži ieteikumi, kā nodarbināt bērnu mājā:

1. Mācāmies kaut ko jaunu, ja ir kaut kas, ko bērns vēl  nav apguvis, ir īstais laiks kopīgi to viņam iemācīt (lasīt, braukt ar velo, skrituļot, spēlēt badmintonu vai pareizi iztīrīt zobiņus, iemācīt var jebko!) Tas ir aizraujoši un izglītojoši. Iemācīties, ko jaunu var ikviens– šis ir tas laiks, kad var atrast brīvāku brīdi un iemācīties sen sapņotas lietas.

2. Būvēt jaunu mītni- atceraties, kā bērnībā cēlāt būdiņas no galda un plediem, tad nu lieciet lietā savas bērnības iemaņas, bērniem patiks! Ļaujiet bērniem dzīvoties būdiņā, iekārtot un izspēlēt sadzīviskas ainiņas šajā miteklī. Un, kamēr bērns būs aizrāvies ar būvēšanas darbiem, vecākiem būs brīvs brīdis apdarīt mājasdarbus vai pieslēgties darba pienākumiem.

3. Izrāde – var izspēlēt teātra izrādi kopā ar bērnu, ar mūziku, dekorācijām, kostīmiem.  – dekorācijas var gatavot iepriekš paši, arī scenāriju var rakstīt paši, ar krāsām un aplikācijas papīriem vai kartona kastēm var izveidot skatuvi. Var bērniem lūgt sagatavot izrādi, un pēcpusdienā skatīties bērnu radīto priekšnesumu. Var vienkārši pārģērbties maskās, un dienas laikā spēlēt džungļu zvērus, vai animāciju un filmu varoņus.

4. Meklēt dārgumus – tiem, kam patīk piedzīvojumi, bērni var iejusties detektīva lomā un risināt kādus noslēpumus. Ja bērnam patīk meklēt kaut ko noslēpumainu – noderēs kastīte, kurā salikti visādi bērnam svarīgi dārgumi, vai kāds kārums, atrodiet, kur šo kastīti noslēpt. Uzzīmējiet karti un piedāvājiet bērnam kopīgi to meklēt.

5. Pastaiga zem zvaigznēm – visiem zināms, ka bērnam ir jāiet gulēt savlaicīgi, bet kādu reizi var izdarīt izņēmumu, dodoties naksnīgā pastaigā, paņemiet līdzi siltu tēju un maizītes, siltāku pledu vai guļammaisu un esat gatavi iegrimt zvaigznājos/ meža burvībā vai kalna galā, vērojot pilsētu. Noderēs arī kabatas lukturītis vai jebkas cits, kas var paspilgtināt piedzīvojumu dabā.

6. Strādāt mājas darbus – pīrāgu cepšana, ziepju vārīšanas meistarklase vai veļas mazgāšana ar rokām, kur bērns pats var izžaut veļu un uzlikt uz radiatora, trauku mazgāšana vai istabas kārtošana un drēbju/mantu šķirošana. Jebkas bērna spēju robežās,  ar nosacījumu, ka viņš var šo procesu vadīt un vecāks ir tikai kā padomdevējs – tas būs ne tikai lietderīgi, bet arī bērns būs lepns par paveikto darbiņu.

7. Veidot foto albumus, vai vērot  tos – māciet bērnus fotografēt, var fotografēt konkrētu tēmu – mūsu sētas kaķi, bērna mīļākās lietas – jebko, kas interesē bērnus, dienas beigās var organizēt bilžu skatīšanās vakaru, kur bērns vecākiem stāsta savu dienas laikā izveidoto stāstu un bilžu nozīmi.

8. Laiks dažādām spēlēm – vecākiem un bērniem tas var būt novusa čempionāts, šaha turnīrs vai dambretes cīņa, mazākiem riču-raču, cirks vai aliass. Ja jums ir pagalms, tad vecie labie „gurķi” vai pēdējais pāris šķiras sniegs sen nebijušas un jautras emocijas. Jebkādas spēles aizrauj bērnus, it īpaši, ja procesā iesaistās vecāki un sacensību gars, bērni apgūs jaunas prasmes un iemācīsies pavadīt laiku arī ārpus TV vai telefona ekrāniem.  

9. Laiks lasīt grāmatas – mazākiem tās var būt līmējamās grāmatas vai krāsojamās grāmatas, vecākiem bērniem obligātā literatūra skolā vai mācību grāmatas – laiks apgūt to, kas nedaudz sagādā grūtības mācību procesos vai vienkārši kavē laiku, kamēr vecākiem jāpadara citi darbiņi. Grāmatas var izvēlēties dažādās sarežģītības pakāpēs – izklaidējošas vai izglītojošas, arī par grāmatām svešvalodās nevajadzētu aizmirs.

10. Krāsot, veidot, līmēt  – mūsdienās tik daudz iespēju, gan pirkstiņu krāsas, gan vannas krāsas, var griezt papīrus, līmēt, lipināt, veidot plastalīnus un radīt jebko, kas vien ienāk prātā. Izveidojiet no papīra vai kartona, robotu, mašīnu vai leļļu māju. Izveidojiet puzli, ko paši var izkrāsot un sagriezt. Lai bērns uzzīmē savu sapņu māju, pats savu krāsojamo grāmatu vai komiksu. Šādas nodarbes attīsta bērnu fantāziju, pirkstu motoriku un sniedz gandarījumu par paveikto darbu. Vecākiem noteikti jāpārjautā, kas ir tas, ko bērns saveidojis, bērns jutīsies novērtēts un jutīs vecāku klātbūtni.

11. Sports mājā – izveidotas šķēršļu joslas, ir tik daudz dažādi mājas apstākļos organizējami sporta veidi: lekt ar lecamauklu, vingrošana, kur bērns iejūtas trenera lomā, spilvenu kaujas vai paslēpes. Var no kastēm izveidot golfa laukumu un golfa nūjas no birstes kāta un kartona krūzītes, var no vienreizlietojamiem šķīvīšiem un balona izveidot tenisa raketes, jāpieslēdz radošā domāšana, un jautrība garantēta. Pat tikai pārvietojoties pa māju, lecot uz vienas kājas, būs kas jautrs un neierasts, nogarlaikojušies bērni pasmaidīs un uzreiz pievienosies lēkāšanā.

12. Ja ļoti bērns sailgojies pēc draugiem – ļaujiet sazvanīties, sarunājiet laiku videokonferencei, ne tikai ar ģimenes locekļiem, bet ar bērnam svarīgiem draugiem, viņi būs pateicīgi un priecāsies, ka esat devis šādu iespēju. Arī mūsu bērni ir sociālas būtnes un arī viņiem ir jāstiprina savas sociālās attiecības. Dzīve ierobežotā vidē var radīt lielu spriedzi un emocionālo slogu, ļaujiet bērniem socializēties. Lai arī ekrānu laiks šajā laikā varētu pieaugt, tos lietojot saprāta robežās, nekādu ļaunumu bērnam nevar nodarīt!

13. Ir taču pavasaris – ļaujiet bērniem iejusties dārznieka lomā! Iestādiet pupu, iesējiet garšaugus, kaķu zāli vai tomātu dēstus. Tas būs dikti ķēpīgi, bet tik aizraujoši, ļaujiet pašiem kopt un laistīt savus sējumus. Izejiet laukā, iestādiet kādu puķi, vai sakopiet dārzu vasaras sezonai, izveidojiet šķēršļu joslas vai izaicinājumus, kur savstarpēji variet sacensties. Esot ārā bērns var savākt dabas augus un veidot aprakstu par tiem, nospiest tos grāmatās un pēc tam veidot kompozīcijas. Laiks, ko pavadīsiet ārā būs patiešām vērtīgs, neaizmirstiet ejot laukā izvēdināt telpas, lai, ienākot istabā, būtu patīkami uzturēties un varētu radoši darboties  tālāk.

 

Lai visiem atrodas iespēja, ne tikai kopīgi radīt jautras un neaizmirstamas atmiņas, bet arī iemācīt bērniem, kā lietderīgi pavadīt brīvo laiku!

 

Informāciju sagatavoja: 

Linda Beitika

Sabiedrisko attiecību speciāliste