2020. gada 5. jūn.
A- A A+
Viegli lasīt

Pasaules nieru diena

Katru gadu marta otrajā ceturtdienā tiek atzīmēta Pasaules nieru diena, kuras mērķis ir veicināt izpratni par nieru būtisko lomu cilvēka organismā, samazināt nieru slimības un ar to saistīto problēmu ietekmi visā pasaulē. Šā gada tēma ir “Nieru veselība ikvienam un visur – no profilakses līdz slimību atklāšanai un vienlīdzīgai veselības aprūpes piekļuvei”, īpaši akcentējot profilaksi kā būtisku faktoru nieru slimību novēršanai un aizkavēšanai.

Nieres ir nozīmīgs cilvēka orgāns, kas veic dzīvībai un veselībai svarīgas funkcijas. Nieres galvenās funkcijas ir:

  • veikt asiņu attīrīšanu un ar urīna palīdzību no ķermeņa izvadīt kaitīgās un nevajadzīgās vielas;
  • regulēt asinsspiedienu;
  • palīdzēt sarkano asins šūnu (eritrocītu) ražošanā;
  • palīdzēt ķermenim uzņemt D vitamīnu.

Atsaucoties uz Pasaules Veselības organizācijas datiem, katru gadu pasaulē nieru slimību dēļ mirst līdz pat 10 miljoniem cilvēku. Liekais svars, cukura diabēts, paaugstināts asinsspiediens un tādi kaitīgie ieradumi kā smēķēšana var veicināt nieru slimību attīstību. Nieres, pretēji citiem orgāniem, nedod signālu (sāpes vai diskomfortu) par darbības traucējumiem, tādēļ nieru slimības var ilgstoši palikt nepamanītas.

Ieteikumi Tavai nieru veselībai:

  • Regulāri padzeries, lai dienas laikā uzņemtu pietiekamu šķidruma daudzumu (1,5 – 2 L dienā);
  • Ēd veselīgu un sabalansētu uzturu un neaizmirsti par vismaz 5 dārzeņu un augļu porcijām dienā;
  • Esi fiziski aktīvs. Tev nepieciešamas mērenas intensitātes fiziskās aktivitātes vismaz 150 minūtes nedēļā. Mērenas fiziskās aktivitātes ir tādas, kas paātrina sirdsdarbību, rada siltuma sajūtu un vieglu elpas trūkumu, piemēram, aktīva iešana uz darbu ar kājām, braukšana ar velosipēdu, vingrošana vai nodarbošanos ar kādu no sporta veidiem;
  • Ierobežo uzņemtā cukura patēriņu un kontrolē cukura (glikozes) līmeni asinīs. Dienā ieteicamais cukura daudzums ir līdz 50 gramiem (tas ietver arī gatavajiem produktiem pievienoto cukuru). Normāls glikozes līmenis asinīs tukšā dūšā ir 3,5 – 5,5 mmol/l;
  • Ierobežo sāls patēriņu līdz 5 gramiem dienā (tas ietver arī gatavajiem produktiem pievienoto sāli);
  • Kontrolē asinsspiedienu (normā 120/80 mmHg);
  • Atsakies no smēķēšanas un alkohola;
  • Esi piesardzīgs lietojot pretsāpju medikamentus, jo bieža nesteroīdo pretiekaisuma līdzekļu lietošana var izraisīt nieru darbības traucējumus. Pirms zāļu lietošanas vienmēr konsultēties ar ārstu vai farmaceitu!
  • Regulāri (reizi gadā) dodies uz profilaktiskajām veselības pārbaudēm pie ģimenes ārsta.

Slimību profilakses un kontroles centra sagatavotie informatīvie materiāli elektroniskā formātā:

 









Kalendārs

Ceļvedis
Slider