2024. gada 28. marts
A- A A+
Viegli lasīt

VPR atbild uz ATD komentāru par sabiedriskā transporta reisu samazināšanu Vidzemē

Vidzemes plānošanas reģions (VPR), komentējot 2019. gada 12. jūlija reģionālajā laikrakstā “Druva” (raksts: “Maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību”) pausto VSIA Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāves Zanes Plones viedokli, vēlas atkārtoti norādīt, ka Vidzemes plānošanas reģionā patiešām plānots samazināt esošo sabiedriskā transporta mašrutu reisu skaitu par vismaz 150 reisiem. Šāds secinājums radies, salīdzinot ATD iesūtīto maršrutu reisu sarakstu ar pašreizējā maršruta tīklā esošajiem.

Situāciju detalizēti skaidro VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa“Nevaram nekomentēt laikrakstā “Druva” atspoguļoto ATD nostāju, kurā viņi pauž izbrīnu, kā nonācām līdz šādiem skaitļiem. Jāsaka, ka tas tika paveikts ar salīdzinoši vienkāršu un loģisku metodi – tika salīdzināti jaunie saraksti ar jau esošajiem. Piemēram,  veicot salīdzinājumu, redzams, ka reisā Rīga-Valmiera ir par 10 reisiem mazāk, tajā pat laikā ar ideju par dzelzceļu kā mugurkauls tur ir maz sakara, jo ar t.s. mugurkaulu te sakrīt tikai reisa galapunkti. Tajā pat laikā ir samazināti arī četri Rīga-Cēsis reisi, kas arī darīts, sekojot jaunajai politikai – pārcelt pasažierus uz vilcieniem. Jā, konkrētajā maršrutā ceļā pavadītais laiks ir ievērojami īsāks, taču tajā pat laikā virknei pasažieru šis maršruts nav piemērots. Tāpat redzam, ka tiek plānots samazināt vairākus reisus, kas tiek izpildīti šobrīd ar mazas ietilpības autobusiem, vai arī tie reisi, kuriem jau bija samazinātas pieturvietas.”

Tāpat I.Ozoliņa norāda, ka liela daļa agro un vēlo sabiedriskā transporta reisu, kas tiek veikti, lai izbrauktu no bāzes vai atgrieztos, un, kuru laikā tika pārvadāti arī pasažieri, tiks pārveidoti par t.s. tehniskajiem reisiem. Tas nozīmē, ka, protams, autobuss no bāzes stacijas izbrauks, taču pasažierus uzņemt nedrīkstēs – arī šie braucieni radīs izmaksas, bet ieņēmumu nebūs, savukārt dažiem cilvēkiem, kas šos reisus izmantoja, būs jāmeklē alternatīvi risinājumi.

Attiecībā uz ATD komentāru par daļu reisu saglabāšanu, tos pārveidojot par komercreisiem,  VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja I.Ozoliņa norāda“Vidzemei neviens komercreiss nav paredzēts. Vienīgais ir virzienā Sigulda-Rīga, taču, kā zināms, Sigulda jau atrodas Rīgas plānošanas reģiona teritorijā.”

Vienlaikus I.Ozoliņa pozitīvi vērtē ideju par bezmaksas sabiedriskā transporta reisu ieviešanu vairākās vietās Vidzemē, taču vērš uzmanību: “Ļoti ceru, kas tas nepārvērtīsies par parastu eksperimentu, pieradinot pasažierus pie jaunās kārtības un tad to atceļot. Iespējams, ka pasažieru skaits tiešām palielināsies, ņemot vērā, ka par braucieniem nav jāmaksā. Tajā pat laikā, cilvēki ir tik, cik viņi ir.”

Jau iepriekš esam stāstījuši, ka VPR šobrīd ievieš Eiropas Savienības līdzfinansētu projektu “MAMBA”, kura ietvaros Alūksnes novadā un Mazsalacas novadā pilotēs jaunu pakalpojumu “transports pēc pieprasījuma”. I.Ozoliņa norāda“Tieši Alūksnes novadā “transports pēc pieprasījuma” tiks pilotēts vietās jeb apvidos, kur sabiedriskais transports vispār nekursē un nekad nav kursējis. Tie ir māju puduri, taču arī tur dzīvo cilvēki, kuriem sabiedriskais transports ir vienīgā iespēja tikt ārā no mājas. Jāatgādina, ka teritorija nebeidzas ar pagasta centru, ir ceļi, kuri esošajā sabiedriskā transporta tīklā nav iekļauti, taču arī tur dzīvo cilvēki, kuru vajadzības un tiesības jārespektē.”

Jautājumiem: Inita Ozoliņa, Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja, [email protected], mob.t. 26516182.

Informāciju sagatavojusi:
Anita Āboliņa,
Vidzemes plānošanas reģiona
sabiedrisko attiecību vadītāja
[email protected].